مرز بین شرک و توحید چیست؟


مرز بین شرک و توحید چیست؟




    مرز بین شرک و توحید چیست؟

پاسخ :


من نمی دانم که چرا بعضی (باز هم بعضی) از بچه حزب اللهی ها چه رابطه ای با ریش دارند که یک

1:



می خواهم بدانم چرا زیور آلات در اسلام برای مردان اشکال شرعی دارد؟ در این سؤال، مهم این

توحید یعنی یگانه شمردن خدا البته این اعتقاد متکی بر برهان و واقعیت هست.


چرا می گوییم که خدا یکیست؟ لطفا با دلایل عقلی مگر ما در نماز با خدا صحبت نمی کنیم پس
در حالی که شرک از برهان و واقعیت بیگانه هست و پنداری بیش نیست.


آیا خودارضایی باعث مشکلات ادراری نیز می گردد؟
قراون مجید می فرماید: «ام اتخذوا من دونه الهه قل هاتوا برهانکم» غیر از خدا الهه دیگری برگزیدند بگو دلیل و برهان خود را بیاورید.


آیا دختری که در دوران عقد است و هنوز باکره است در صورت ایجاد رابطه با همسرش (فقط لمسی)
(سوره انبیاء (21)، آیه 24)
یگانه شمردن خداوند در امور و شؤون زیادی می باشد که بت ندارد مثلا:
1.


محل کار بنده تا محل زندگی من حدود 30 کیلومتر است یعنی جمعا 60 کیلومتر رفت و برگشت و بنده
در وجوب وجود یعنی اینکه واجب الوجود بودن منحصر به الله هست.
2.


پسر 17 ساله ام تصمیم مؤکد دارد با دختری ازدواج کند که خانواده آنها اهل مشروب و مواد مخدرند
در خالقیت، او تنها خالق هست دیگران مخلوق او.
3.


واژه باقر در لغت به چه معناست؟ از القاب مشهور امام باقر(ع) کدامند؟ امام باقر(ع) با چند
در ربوبیت تکوینی یعنی کارگردانی جهان منحصر به اوست.
4.

در ربوبیت تشریعی به معنی قانونگذاری امر و نهی، واجب الاطاعه بودن بی چون و چرا و ...
2.

شرک در قراون‏
به فرموده امام صادق(ع)، کفر مقدم بر شرک هست؛ زیرا «کفر» به غیر خدا نمى‏خواند؛ ولى «شرک» به غیر خداوند مى‏خواند.

همان، ج 8، ص 399، ح 17394.
در یک برآیند کلى از دیدگاه قراون، شرک به دو قسم اعتقادى و اخلاقى تقسیم مى‏شود.

امّا به یک نظر دقیق و ظریف، شرک اخلاقى نیز به شرک اعتقادى بر مى‏گردد.

از مجموع آیات قراون، مى‏توان نکات برجسته ذیل را در این باره برشمرد:
1.

شرک‏ورزى، نشانه بى خردى هست.

بقره (2)، آیه 170.
2.

پندار وجودِ همانند براى خدا، برخاسته از جهل و نادانى هست؛ چه اینکه براى خدا شریک و همانند پنداشتن، با علم و اندیشه صحیح ناسازگار هست.

همان، آیه 22.

از این رو، از نظر قراون ریشه شرک «ندانستن» هست و مشرکان امتى جاهل و نادان‏اند.

روم (20)، آیات 30 - 32؛ یوسف (12)، آیه 39 و 40؛ بقره (2)، آیه 118 و 113.
3.

شرک علم‏پذیر نیست؛ یعنى، شرک معلوم واقع نمى‏شود، چون معدوم بالذات هست و چیزى که معدوم بالذات هست، متعلق علم برنامه نمى‏گیرد؛ زیرا علم یک امر وجودى هست و هرگز به امر عدمى تعلق نمى‏گیرد.

خداوند متعال در سوره لقمان آیه 15 مى‏فرماید: «اگر پدر و مادر اصرار ورزیدند که شما به چیزى که علم ندارید شرک بورزید، از اونان اطاعت نکنید».

در این باب نگا: جوادى‏آملى، عبدالله، تفسیر موضوعى قراون، ج 4، ص 138و139.
4.

در بعضى از آیات، «شک» نیز منشأ شرک دانسته شده هست.

نمل (27)، آیه 66؛ هود (11)، آیه 62 و 110.
5.

پاره‏اى از آیات، نشانگر این حقیقت هست که مشرکان، در جهل مرکب فرو رفته‏اند؛ یعنى، در عین اینکه جاهل‏اند، خود را عالم به حقیقت مى‏پندارند.

یس (36)، آیات 6 و 9 و 10؛ روم (30)، آیه 59.
6.

بر پايه بعضى از تفاسیر، سه نوع جهل دست به دست یکدیگر داده و سرچشمه شرک و بت پرستى مى‏گردد:
الف - جهل نسبت به خداوند و اینکه نمى‏تواند هیچ‏گونه همتا، شبیه و مانند داشته باشد.
ب - جهل انسان به مقام خویش که برتر از همه مخلوقات الهى هست.
ج - جهل به جهان طبیعت و بى ارزش بودن جمادات در برابر موجودى همچون انسان.

نگا: پیام قراون، ج اوّل، صص 86 - 87.
7.

قراون مجید، دو انگیزه براى گرایش به شرک را مهم تلقى مى‏کند:
الف) تصور دور بودن خالق از مخلوق؛ خداوند متعال براى ردّ این انگیزه، آیات متعددى نازل فرموده هست نگا: ق (50)، آیه 16؛ زمر (39)، آیه 36؛ غافر (40)، آیه 60؛ آل عمران (3)، آیه 29..
ب) تفویض تدبیر جهان به خدایان کوچک‏تر، که براى ردّ اون، آیاتى نازل شده هست.

نگا: اعراف (7)، آیه 54؛ یونس (10)، آیه 31 و 32.
8.

مشرکان علاوه بر اونکه در شرک خود از برهان، تعقّل و دلیل سود نمى‏جویند، برهانى بر مدعاى خود نیز اقامه نمى‏نمايند.

مؤمنون (23)، آیه 117.
9.

از دیدگاه قراون شرک ظلمى عظیم هست لقمان (31)، آیه 13.؛ زیرا با شرک مهم‏ترین حق و عدل (عدل توحیدى) از میان مى‏رود.
10.

گاهى آیات قراون، مشرکان را همسو و همسان با کافران تلقى کرده هست.

توبه (9)، آیه 30 و المیزان، ج 4، ص 371.
11.

علاوه بر انگیزه و دلایل معرفت شناختى، شرایط روان‏شناختى نیز در شرک مشرکان مطرح هست؛ عواملى چون حسادت نساء (4)، آیه 54.، گناه آل عمران (3)، آیه 112.، دشمنى با خداوند، پیامبر و دین مدثر (73)، آیات 11 - 25.

و ...

.
12.

بر پايه آیات قراون، «توحید» شجره طوبایى هست که برگ‏ها و شاخه‏هاى اون، اخلاق، عبادات و طاعت هست؛ ولى «شرک» شجره خبیثه‏اى هست که ریشه در جهنم دارد صافات (37)، آیه 64 و 65.

و همواره آتش به بار مى‏آورد و تمام شاخه‏هاى اون، معصیت و تمام برگ‏هاى اون گناه هست.

این شجره خبیثه، از جهنم سر بر مى‏آورد و میوه اون اخلاق رذیله و کارهاى ناپسند هست.

از همین رو فرموده‏اند: ممکن نیست کسى گناه کند، در حالى که توحیدش، توحید ناب و خالص هست؛ چنان‏که ممکن نیست کسى مطیع خدا باشد، در حالى که مشرک هست.

در روایات آمده هست که: «زناکار زنا نمى‏کند، در حالى که مؤمن هست و سارق دزدى نمى‏کند، در حالى که مؤمن هست».

بحارالانوار، ج 66، ص 63، ح 7 و 8 و ص 67، ح 17، کافى، ج 2، ص 32، ح اوّل؛ (در این باب نگا: جوادى آملى، عبدالله، تفسیر موضوعى قراون، ج 7، ص 384).
13.

از دیدگاه آیات، روى آوردن به مظاهر شرک، زمینه ساز غفلت از یاد خدا و ترک نماز هست مائده (5)، آیه 91.

و شرک به خداوند، آدمى را به دلهره و هراس گرفتار مى‏سازد.

بقره (2)، آیه 113.
14.

از یک دیدگاه، شرک در آیات قراون، دو نوع هست: شرک در طاعت و شرک در عبادت.

شرک در عبادت اون هست که انسان، غیر خداوند را عبادت کند و شرک در طاعت، شرکى هست که آدمى از غیر خداوند - مثلاً شیطان - اطاعت و فرمان‏هاى او را اجرا کند.

آیه (ما یؤمن اکثرهم بالله الا و هم مشرکون)؛ یوسف (12)، آیه 106.

ناظر به شرک در طاعت هست؛ یعنى، برخى از مؤمنان هر چند خداوند را عبادت مى‏نمايند، ولى اوامر شیطان را به کار مى‏بندند.

نگا: المیزان، ج 11، ص 280.
مراتب شرک‏
شرک داراى مراتب هست.

قول به تعدد خدایان «شرک ظاهرى» هست؛ ولى مخفى‏تر از اون شرک اهل کتاب هست که به قراون و نبوت خاصه ایمان نیاورده‏اند.

مخفى‏تر از این، شرک کسى هست که به رغم ایمان به خدا و قبول توحید، به اسباب و وسایط اون، نگاهى هستقلالى دارد.

از این رو به جاى اونکه به مسبّب الاسباب توجّه کند و به غیر خداوند، دیدى واسطه‏اى و غیر مستقل داشته باشد؛ براى اونها نوعى هستقلال قائل هست و در امور خود به اونها تکیه مى‏کند.

نگا: همان، ج 2، ص 202 و ج 4، ص 371.

به هر روى باید توجّه کرد که شرک خفى با ایمان قابل جمع هست.

همان، ج 11، ص 276.

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 2 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 05:43 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


94 out of 100 based on 84 user ratings 334 reviews

خداوند بر چه اساسی قرآن را بر پیامبر(ص) نازل کردند برای تعقل مردم یا برای هدایت مردم؟
نام شاگردان امام باقر(ع) را ذکر کنید؟ (چند تن) مهم ترین وظایف امام باقر(ع) چیست؟ امام
کسی در دوران نامزدی یا حتی قبل از آن که می داند ازدواجش قطعی است با نامحرم دست بدهد و
در سخنرانی ها و محافل مختلف شنیده ایم که موهای سر مبارک رسول گرامی اسلام(ص) بلند بوده
طریقه خواندن نماز حاجت چیست؟ انواع مختلفی در مفاتیح ها گفته شده لطفا معتبرترین را بگویید.
نوع نظام اقتصادی ایران قبل و بعد از انقلاب چیست؟ (سوسیالیستی و ... ) من برای تحقیق درس
CausesValidation is set to “False” but the client side validation is still firing
How to access custom fields from the global class in a webhandler?
Error handling reporting methods with ASP.NET 2.0 / C#
What does the option “convert to web application” do if I select it in visual studio?
FindControl() method throws ArithmeticException?
What is the best process for a new ASP.NET web app from the ground up?
How do I use RegisterClientScriptBlock to register JavaScript?
Different values of GetHashCode for inproc and stateserver session variables
How do you guarentee the ASPNET user gets assigned the correct default directory rights.?
ISS error CS0433: name collision
*
*